Cykla Koloniträdgårdar och smak av skärgård - 28 km

Är du sugen på en längre tur med lätt cykling så rekommenderar vi en tur till Lövskär, med slutdestination Lövskärs hamn och porten ut till Luleå skärgård. Du kommer bland annat att cykla förbi den grönskande oasen Hertsöns koloniområde.
Starta från tågstationen och cykla över bron som går över järnvägsspåret och följ cykelvägen fram till rondellen där du tar vänster mot Västra Skurholmen.
Ta vänster över nästa bro, håll vänster sida av bilvägen tills du kommer till ett övergångsställe, cykla över vägen och fortsätt på höger sida tills du kommer till en tunnel som går under bilvägen. Cykla under tunneln och ta höger på andra sidan. Precis innan den stora rondellen följer du cykelvägen till vänster.
Du kommer att cykla förbi en Hälsocentral och igenom några bostadsområden tills cykelvägen svänger till höger under bilvägen, efter tunneln sväng vänster följ Jägarstigen. På andra sidan finns Örnäskyrkogården. Följ cykelvägen till höger, norr om kyrkogården, cykla utmed norra sidan av kyrkogården tills du kommer in på Gamla Lövskärsvägen. Du är nu inne på bostadsområdet Hertsön.
Söder om Hertsön finns kolonilotter. Passa på att göra ett fikastopp och njut av den vackra omgivningen. Grillplatser finns på koloniområdet. Kolonilotterna är privata, så fråga om lov ifall du vill titta närmare på någons lott. Efter det här besöket är det dags att fortsätta färden mot Lövskär.
Cykla vidare på Gamla Lövskärsvägen tills du kommer till korsning och ta vänster upp på cykelvägen längs Avaviksvägen. Fortsätt att följa cykelvägen mot Lövskär som löper på vänster sida om bilvägen. Det finns flera rastplatser längs sträckan att vila på. Efter cirka 5 kilometer svänger du höger, över vägen, mot Lövskärs Hamn, det är skyltat från Lövskärsvägen. Vid hamnen kan du titta ut mot skärgården, du har ön Altappen rakt framför dig.
Tips och fakta
Fakta:
Lövskärs hamn är en av Luleås största småbåtshamnar och yrkesfiskarnas hemmahamn. På Altappen fanns på 1800-talet sågverk och valsverk. Som mest bodde här cirka 800 personer. 1908 brann hela samhället ned och ön evakuerades. Industrin byggdes aldrig upp igen.
På andra sidan udden ligger ytterligare en småbåtshamn, Hindersöstallarna. Hindersöborna brukade komma hit med häst och släde på vintrarna. Sedan fick hästarna vila i stallen medans man tog bussen in till stan. Nu finns här skotergarage istället och på vintern börjar skärgårdens isvägar från “Stallarna”.
Sidan uppdaterades den 23 juni 2026
