Rutin för mottagande i anpassad grundskola för elev i grundskola

Gäller för dig som är rektor i grundskola. Rektor ansvarar för hela processen samt ser till att de fyra bedömningarna genomförs. Övriga elevhälsoprofessioner ansvarar för respektive del och för att stötta rektor i rutinen.

Skolans ansvar med extra anpassningar och särskilt stöd

Pedagoger/speciallärare/specialpedagoger arbetar med att kartlägga elevers inlärningssvårigheter. Enligt lag ska ett systematiskt arbete med extra anpassningar och särskilt stöd utföras. Insatserna utvärderas kontinuerligt och åtgärdsprogram upprättas. Om progressionen uteblir och eleven bedöms att ej kunna uppnå grundskolans kunskapskrav, kan frågan om målgruppstillhörighet vara aktuell. Finns det även indikationer på att svårigheterna kan bero på en intellektuell funktionsnedsättning bör frågan om skolformsutredning väckas. Frågan om målgruppstillhörighet kan aktualiseras under elevens hela skolgång. Även vårdnadshavare kan ta upp frågan om deras barn kan tas emot i anpassad grundskola.

Rektors ansvar i skolformsutredningen

Vid en skolformsutredning är du som rektor på elevens hemskola ansvarig för processen fram till ett eventuellt mottagande i anpassad grundskola. Det innebär att du ansvarar för att rutinerna och riktlinjerna följs. Du som rektor:

  • kallar berörda till möten och är vårdnadshavares kontaktperson under hela processen.
  • informerar vårdnadshavarna om den utredning som behöver göras och vad den syftar till.
  • säkerställer att vårdnadshavare kan ta del av informationen. Särskilt viktigt för vårdnadshavare med annat modersmål.
  • säkerställer att samtliga fyra bedömningar genomförs och kommer Mottagandeteamet tillhanda.

De fyra bedömningarna i skolformsprocessen

Du som rektor på elevens hemskola ansvarar för och startar upp skolformsutredningen med dess fyra delar. Viktigt att samtliga bedömningar sker skyndsamt.

Pedagogisk bedömning

Syftar till att ge en allsidig och realistisk bild av elevens förutsättningar att nå kunskapskraven i grundskolans alla ämnen. I bedömningen ska det framgå var eleven befinner sig i sin kunskapsutveckling. Det är viktigt att det ingår en redogörelse för vilka anpassningar av undervisningen och vilka stödinsatser som har genomförts och resultaten av dessa. Elevens individuella utvecklingsplan, åtgärdsprogram och utvärderingar av dessa är viktiga underlag i den pedagogiska bedömningen. Bedömningen genomförs av personal med specialpedagogisk kompetens i samarbete med pedagog som känner eleven väl. Även fritidshemspersonal, annan personal och eventuell modersmålslärare kan bidra med viktiga synpunkter. För elever med flerspråkighet är det särskilt viktigt att ta olika aspekter i beaktande i bedömningen.

Psykologisk bedömning

Syftet med den psykologiska bedömningen är att fastställa om eleven har en intellektuell funktionsnedsättning eller inte. Bedömningen innefattar en redogörelse av barnets utveckling fram till den aktuella tidpunkten, bedömning av barnets kognitiva förmåga genom testning med metodik som avser att mäta allmänintellektuell nivå, kartläggning av adaptiv förmåga samt psykologens slutsatser utifrån sin analys av underlaget. I den psykologiska bedömningen ska det framgå ett tydligt ställningstagande och vid diagnos ska diagnoskod och graden av den intellektuella funktionsnedsättningen tydligt vara utsatt. En psykologisk bedömning görs av en legitimerad psykolog, till exempel skolpsykolog, externt anlitad psykolog eller psykolog inom regionen.

Medicinsk bedömning

Syftet är att redovisa om det finns medicinska faktorer som indikerar en intellektuell funktionsnedsättning. Om läkaren bedömer att det istället finns andra orsaker än intellektuell funktionsnedsättning som kan orsaka elevens uppvisade skolsvårigheter behöver detta beskrivas i bedömningen. Det kan handla om funktionsnedsättningar och medicinska aspekter som påverkar inlärningsförmågan utan att eleven behöver ha en intellektuell funktionsnedsättning. Bedömningen ska ge en bild av barnets hälsa och så långt möjligt klargöra medicinska orsaker till barnets svårigheter och vad dessa kan innebära för barnets fortsatta utveckling. Den medicinska bedömningen utförs av skolläkare eller annan legitimerad läkare.

Social bedömning

Syftet med den sociala bedömningen i samband med mottagande i anpassad grundskola är att klarlägga om det finns sociala faktorer och bakgrundsfaktorer som är av sådan karaktär att de kan förklara elevens svårigheter. Bedömningen innefattar en analys av dialog med elev, vårdnadshavare och skolpersonal. Den sociala bedömningen genomförs av skolkurator.

Rektor ansvarar för att de fyra bedömningar lämnas in till mottagandeteamet

Du lämnar bedömningarna personligen till Mottagandeteamet eller skickar dem i slutet frankerat kuvert med Postnord till:

Mottagandeteamet
Resurscentrum
Norra Strandgatan 5
972 39 Luleå

Mottagandeteamet bereder underlag och fattar beslut om rätt eller ej rätt till mottagande i anpassad grundskola

Mottagandeteamet bestående av specialpedagog samt skolpsykolog vid Resurscentrums elevhälsa Luleå kommun. Enhetschef Resurscentrums elevhälsa är delegat för kommunens prövning om elev har rätt till eller ej rätt till mottagande i anpassad grundskola. Mottagandeteamet kvalitetssäkrar de fyra bedömningar som ingår i en skolformutredning och ser att de är överensstämmande. Om utredningsunderlaget är ofullständigt eller bristfälligt begärs kompletteringar in av Mottagandeteamet.

Beslut om mottagande

Vid rätt till mottagande

Mottagandeteamet skickar beslutet om rätt till mottagande till vårdnadshavare samt rektor via brev. Efter att beslutet om rätt till mottagande är fattat kallar du som rektor på elevens hemskola till möte med vårdnadshavare samt samordnande specialpedagog från Luleå anpassad grundskola.

Samordnande specialpedagog från Luleå anpassade grundskola och rektor hemskola samråder med vårdnadshavare inför beslut om skolform samt skolval. Vårdnadshavare får på mötet information om skolplacering i Luleå anpassade grundskolas lärmiljö samt möjligheten att fortsätta som integrerad i en grundskoleklass på hemskolan. Vårdnadshavare kan direkt på mötet eller senare önska mottagande i anpassad grundskola.

Att vara mottagen i anpassad grundskola men gå som integrerad elev i en grundskoleklass innebär att eleven följer de bestämmelser som gäller för anpassad grundskola och får läsa efter dess kursplaner.

Om en elev har rätt till mottagande i anpassad grundskola men vårdnadshavare är tveksamma till ett mottagande, bör de informeras om att deras barn kan tas emot där på försök under högst sex månader.

Om inte båda vårdnadshavare ger sitt medgivande ska barnet som huvudregel inte tas emot i anpassad grundskola. Vårdnadshavare ska informeras om att de kan välja att inte lämna sitt medgivande till ett mottagande trots att utredningen visar att barnet hör till målgruppen för anpassad grundskola.

Vid ej rätt till mottagande

Beslutet skickas till vårdnadshavare. Via brevet informeras vårdnadshavare om rätten att överklaga beslutet. Rektor hemskola får beslut via brev. Skolan fortsätter med extra anpassningar och särskilt stöd. Viktigt med dialog med vårdnadshavare.

Beslut och de fyra bedömningarna skickas åter till rektor hemskola och rektor ansvarar för att arkivera beslut samt de fyra bedömningarna.

Delegation mottagande

Rektor vid Luleå anpassad grundskola har delegation på beslut om mottagande i anpassad grundskola. Delegat färdigställer beslut om mottagande. Beslut skickas för registrering till Luleå kommuns grundskoleadministration studieadministrationen (Gr Admin). Kopia på beslut vid rätt till mottagande arkiveras i elevens akt vid Luleå anpassade grundskolas arkiv. Vid ej rätt till mottagande arkiveras beslutet på hemskolan.

Uppföljning av mottagna elever

Det är viktigt att följa elevens utveckling löpande även efter mottagandet. Inför övergång till gymnasiet genomförs alltid en uppföljande pedagogisk bedömning av eleven. Om misstanke uppstår att eleven är felaktigt placerad i anpassad grundskola ska en ny skolformsutredning genomföras.

Senast uppdaterad 2024-10-09

Sidan uppdaterades den 21 oktober 2024